صادرات چیست؟

 

صادرات، به زبان ساده به تولید محصولی در خود کشور و فروش آن به کشور دیگری گفته می شود. نوع کالا یا خدماتی که ارائه می شود یا نحوه ارسال آن اهمیتی ندارد اگر محصولی در کشور تولید شود و توسط کشوری دیگر مصرف شود صادرات خوانده می شود.
این فرایند یکی از پایه های تجارت بین المللی است، پایه دیگر واردات است. هرساله در قالب تراز تجاری کشور میزان این مولفه های به صورت دقیق محاسبه می شود. و در صورت بیشتر بودن میزان صادرات به واردات مازاد تجاری و درصورت بیشتر بودن میزان واردات به صادرات کسری تجاری اعلام می شود. و متخصصان مربوطه اعمالاتی در جهت بهبود این شرایط انجام می دهد.

چه کشور هایی صادرات دارند؟

کارخانه جات و تولیدات کشور صادرکننده باید برتری نسبی در مقابل کشور وارد کننده داشته باشد. در واقع این بدان معنی است که این کشور در تهیه محصول مربوطه بهتر از سایر شرکت ها و کارخانه جات سایر کشور ها عمل می کنند.
کشورهایی که توانایی تولید طبیعی دارند از مزیت برتری در امر مقایسه دارند. برای مثال کشورهایی همچون جامائیکا، کنیا و کلمبیا به دلیل شرایط آب و هوایی حاکم بهترین کشور ها برای صادرات قهوه محسوب می شوند.

صادرات

 

چگونه صادرات برای اقتصاد تاثیرگذار است

بیشتر کشور ها به افزایش میزان صادر کردن کالا و فروش محصولات تولیدکننده را دارند. درصورت تامین نیاز کشورشان به فروش محصولات در سایر کشور ها روی می آورند. درواقع می توان گفت استدلال هرچه میزان صادر کردن کالا بیشتر باشد مزیت رقابتی آنها بیشتر برقرار خواهد بود. در طول مسیر رشد کردن این تولیدی ها نسبت به نحوه پیدا کردن خریدار و فروش در کشور دیگر کسب اطلاعات می کنند.

قابل ذکر است که دولت ها نیز طرفدار این امر هستند و آن را تشویق و ترغیب می کنند. چراکه باعث افزایش دستمزد، افزایش شغل و افزایش سطح کیفیت زندگی برای ساکنان کشور می شود. و به همین صورت سطح شادی مردم بالاتر رفته و از دولت کشور خود حمایت می کنند.

صادرات همچنین میزان ذخایر ارزی خوابیده در بانک مرکزی کشور را افزایش می دهد. در واقع کشوری به میزان کافی ذخایر ارزی داشته باشد بهتر می تواند ارزش پول خود را حفظ کند.

 

چگونه صادرات را افزایش دهیم؟

درکل سه روش وجود دارد که کشور ها می توانند برای آن بهره ببرند.
۱. به منظور از حمایت از صنایع داخلی خود از استراتژی هایی همچون حمایت از تجارت استفاده می‌کنند. این امر معمولا شامل تعرفه هایی است که هزینه های واردات را بالا می برد.‌ همچنین به منظور کمتر شدن قیمت تولید از یارانه هایی در صنایع خودشان استفاده می کنند. اما لازم به ذکر است که به محظ آغاز کار کشور های دیگر با همین اقدامات تلافی می کنند.

۲. همچنین گاها کشور ها با انجام مذاکرات در مورد توافق های تجاری میزان صادرات را افزایش می دهند. در ابتدا سازمان تجارت جهانی تلاش بر انجام مذاکره درباره توافق چندجانبه بین ۱۴۹ کشور عضو با هدف حذق یارانه ها داشت که توسط اتحادیه اروپا و ایالت متحده ناهماهنگی هایی پیش آمد.

۳. سومین راه برای افزایش میزان این امر پایین آمدن قیمت ارزهای آن است. به این ترتیب قیمت صادرات در کشور مقصد به نسبت پایین بیاید. بانک ها این امر را با کاهش نرخ بهره به انجام می رسانند. همچنین دولت می توان با چاپ بیشتر ارز یا خرید مستقیم ارز خارجی ارزش آنرا افزایش دهد. کشورهایی که قصد دارند با کاهش دادن ارزش ارز خود شروع به رقابت کنند به جرم جنگ ارز متهم می شوند.

 

سخن آخر

صادرات به تنهایی می تواند عامل رشد یک کشور باشد، همچنین در سیاست های دیپلماتیک و خارجی به عنوان یک مولفه پراهمیت محسوب می شود. کشور ها اقدام به فرستادن کالاهایی به کشور های دیگر می کنند که می کنند که در رقابت نسبی دارای برتری باشند. دولت ها از صادرات حمایت می کنند چراکه:

* باعث افزایش درآمد ملی می شود.
* بیکاری را کاهش می دهد و باعث افزایش گستره شغلی می شود.
* ذخایر ارزی افزایش می یابد
* مدیریت تورم با افزایش میزان‌ نقدینگی

 

به همین منظور است که کشور ها مداوم به فکر تقویت صادرات هستند. هرچند که در طولانی مدت اقدامات با هدف افزایش این فرایند مفید نیست. اقدامات شامل موارد زیر می شود:

*کاهش ارزش پول
*حمایت از تجارت
*توافقات تجاری

اگر شما نیز قصد دارید از مزایای صادرات بهره ببرید. شرکت بازرگانی اریس ترخیص می تواند تمامی کارهای مربوط به صادرات، واردات و ترخیص کالا را به منظور تسهیل روند کارها توسط کارشناسان باتجربه و کارکشته آماده همکاری با شما تجار و بازرگانان عزیز می باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *